It's glamour, it's glitter, it's girlicious, it's Glovely... Deze blog is helemaal gewijd aan modieuze handschoenen. Je vind er alles over leuke merken, materialen, stijlen en trends.

We 're working on making Glovely! available in english.

maandag 6 oktober 2008

Logo's en stijl - vijand of vriend?

Artiesten zetten hun handtekening onder hun kunstwerk, in grafiti is de handtekening een kunstwerk en in de mode zijn er logo's. Je hoeft niet eens een echte kenner te zijn om een Rembrandt te onderscheiden van een Vermeer en met wat oefening herken je de maker achter een 'piece'.

Hoe zit dat eigenlijk met mode?

Eén van de dingen die ik afschuwelijk vind zijn modeartikelen zoals schoenen en tassen die van voor tot achter bedekt zijn met gedrukte of ingeweven logo's. Je kent ze vast wel, de chanel-logo-laarzen, de gucci-logo-pumps, de guess-logo-tassen. Ik associeer dat al snel met opschepperigheid, puberaal vertoon en campy nouveau-riche. Mijn ideaalbeeld van mode is dat bepaalde ontwerpaspecten zo iconisch zijn dat het label niet bevestigd wordt door een bepaald stempel maar door een sprekende stijl. Ik ben ook fan van mooie auto's en daar is het volgens mij minder vaag; een mercedes kun je onmogelijk aanzien voor een audi en vice versa en de merk-eigen stijl wordt daar ook doorgevoerd in de hele productlijn.


Gelukkig is er ook mode die in één oogopslag herkend kan worden door de stijl, zoals bijvoorbeeld Bottega di Veneta. Zij hebben een ontwerpfilosofie waarin een product als een tas of een schoen voor zichzelf mag spreken in termen van duurzaamheid, esthetica en originaliteit. Ik zou dan ook willen pleiten om voor die kwaliteiten te gaan in plaats van achter de populairste logo's aan te hollen. Voor je het weet verander je in een volgeplakte reclamezuil. Als je met logo's op je lijf wilt lopen moet je profvoetballer worden, dan krijg je er nog voor betaald. Maar ga niet zelf veel geld betalen om een logo te dragen. Probeer een eigen stijl te creëren, ingetogen of juist extravagant, maar altijd jezelf.
Logo's zijn aan de andere kant ook noodzakelijk en effectief in termen van zichtbaarheid en aanwezigheid. Het is een visitekaartje. Maar, om in grafiti-termen te spreken, als je je 'tags' over de hele wereld wilt hebben, kun je maar beter ook een aantal fantastische 'pieces' op je naam hebben staan, oftewel: al die logo's moeten ook iets van echte kwaliteit vertegenwoordigen. Ook in mode geldt dat in het verleden behaalde resultaten geen garantie zijn voor de toekomst...


  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP